10 faktů, které jste o tofu (ne)věděli

trojuholnik-white-1.svg

POMÁHA K ZDRAVEJŠÍMU TĚLU, LEHČÍ HLAVĚ A DELŠÍMU ŽIVOTU

O tofu se už napsalo mnoho. Kromě rychlé a jednoduché přípravy této pochoutky existuje minimálně deset dobrých důvodů, proč by mělo být pevnou součástí vyváženého jídelníčku. Ty nejdůležitější benefity tofu přehledně shrnuli známí slovenští lékaři a odborníci na výživu

1. Je dobré jíst je pravidelně

Tofu mohou klidně jíst pravidelně muži, ženy, těhotné ženy, senioři i děti každého věku, včetně adolescentů. „Z dosud realizovaných studií o vlivu sóje na naše zdraví vyplývá, že sója i tofu jsou potraviny vhodné ke každodenní konzumaci. Z preventivního hlediska je vhodné, aby i člověk se smíšeným stravováním měl několik pouze „rostlinných dnů“ do týdne,“ uvádí MUDr. Alexandra Frolkovičová, odbornice na výživu.

 

 

2. Plnohodnotná rostlinná bílkovina

Tofu kromě jiných tělu prospěšných látek obsahuje esenciální aminokyseliny, které si tělo neumí vyrobit a jsou důležité pro komplexní bílkovinný profil potraviny. Například v jedné běžně prodávané porci na Slovensku nejznámějšího tofu (160-180g balení) získáte minimálně 41 % proteinů z denní doporučené dávky. Tofu se může pochlubit malým obsahem tuku i nasycených mastných kyselin, je naopak zdrojem zdraví prospěšných polynenasycených omega-6 a omega-3 mastných kyselin. „Luštěniny včetně sóje se považují za nutričně hodnotnější potraviny, než je maso, mléko a živočišné potraviny z nich vyrobené, především pro vysoký obsah hodnotné vlákniny, jakož i dalších živin, které se v živočišných potravinách nevyskytují,“ vysvětluje známý gastroenterolog, MUDr. Peter Minárik.

3. Fytoestrogeny pro zdravější a delší život

Věděli jste, že důležité fytoestrogeny najdete právě v tofu? Ty působí jako prevence proti rozšířeným civilizačním neduhům mužů i žen, jsou podstatné pro správnou činnost střevního a kardiovaskulárního systému. „Fytoestrogeny mají pro rostliny významnou roli – chrání je před mikroby a houbami. My lidé si můžeme užívat jejich protektivní účinky. Populace (např. Japonci) dennodenně konzumující sóju a sójové produkty, a to nejen fermentované, se těší výbornému zdraví a ani náhodou neumírají na civilizační choroby tak často, jako v zemích, kde je konzumace sóje na nízké úrovni. Navíc přispívají k dlouhověkosti,“ vysvětluje MUDr. Alexandra Frolkovičová.

 

 

4. Součást dětského jídelníčku

Odborníci sa zhodujú, že čím skôr sa s konzumáciou tofu začne, tým viac benefitov z neho telo získa. V Japonsku napríklad patrí sója a miso polievka medzi potraviny bežne podávané už v útlom detskom veku. „Nie každý si uvedomuje, že maximum kostnej hmoty sa buduje do 20-30 r. života, a práve tu by mohlo mať svoju nezastupiteľnú úlohu práve tofu, ktoré vďaka vysokému percentu vápnika a bielkovín zabezpečí deťom a adolescentom správny rast kostí a svalov,“ konštatuje MUDr. Diana Ganajová.

5. Pomáha udržať ideálnu hmotnosť

Klinické studie prokázaly pozitivní vliv sóje na hladinu cholesterolu. Kvalitní tofu a další potraviny vyráběné ze sóje jsou skvělé při hubnutí a udržení si ideální hmotnosti. Tofu má příznivý glykemický index, což znamená, že cukry v něm obsažené se vstřebají do krve postupně, což u vás prodlouží pocit nasycenosti. Proto je tofu vhodné i jako vynikající prevence cukrovky. „Velkým benefitem tofu, kromě jeho vyvážených nutričních hodnot, je jeho snadná stravitelnost. Na své si tedy přijde běžný konzument i člověk, který chce zredukovat svou hmotnost,“ říká doktorka Diana Ganajová.

 

6. Udrží vás v pohodě

Možná jste nevěděli, že psychická pohoda jde často přes žaludek. Správná strava k ní totiž může výrazně přispět. Například takové tofu má na to všechny předpoklady. „Izoflavonoidy obsažené v tofu přispívají ke zlepšení koncentrace a paměti, pozitivně přispívají ke zlepšení mozkových funkcí,“ konstatuje MUDr. Ganajová. Vědecké studie jednoznačně potvrdily, že uvedené látky též pomáhají zlepšovat duševní pohodu.

7. Zdroj vlákniny

Abychom si udrželi komplexní zdraví, je třeba dostat do těla minimálně 25 gramů vlákniny denně. Slováci však její obsah ve stravě často podceňují – průměrně sníme jen polovinu doporučené dávky vlákniny. Změnit to můžeme komplexní změnou stravovacích návyků. Důležité je jíst hodně zeleniny, ovoce, celozrnného pečiva, těstovin a zejména luštěnin, jako je sója.

8. Tofu pro kosti a zuby

I tradičně zpracované tofu od Luntera obsahuje přirozeně poměrně vysoké množství vápníku a při své tradiční výrobě je ještě více obohaceno o tento životně důležitý minerál. Navzdory přítomnosti antinutrientů v sóji, které snižují schopnost některých minerálů vstřebat se po konzumaci do krevního oběhu, vstřebatelnost, konkrétně vápníku, je dobrá. „Technologický postup výroby tofu, který využívá vápenaté soli, je zvlášť výhodný pro naše kosti a není to jen pro samotný obsah vápníku, za který by se nemusel stydět žádný sýr. Ve srovnání s vápníkem z mléka má totiž vápník z tofu mnohem větší šanci dostat se do kostí. Proč? Důvodem jsou vitamin K a fytoestrogeny – izoflavony, které se v sóji nacházejí. Zajistí totiž právě to, že si vápník najde cestu do kostí a zubů namísto do cév a orgánů, kde ho opravdu nechceme a nepotřebujeme,“ vysvětluje odbornice na výživu Alexandra Frolkovičová. Tofu je oblíbené i u veganů, kteří nekonzumují žádné potraviny živočišného původu, a proto musí vyhledávat alternativní zdroje vápníku.

 

 

9. Japonské know how

Japonská strava bývá považována za klíč k dlouhověkosti a pevnému zdraví. Proč je tomu tak? Podle posledních průzkumů za to Japonci vděčí hlavně své gastronomii. Sázejí na čerstvé suroviny – ty nevaří příliš dlouho, takže se v nich zachovává více výživných látek. Ve velké míře se vyhýbají polotovarům, nekonzumují mnoho mléčných výrobků a nahrazují je sójou. Často si připravují jídla s tofu sýrem a vyhýbají se bílému cukru. Jako dezert upřednostňují spíše želatinové pochoutky, sladké sojové boby a čerstvé ovoce.

10. Kvalitní slovenské LUNTER tofu

Díky nejznámějšímu slovenskému výrobci rostlinných produktů si můžete dopřát poctivé tofu vyráběné tradičním, 2 000 let starým výrobním postupem. První písemná zmínka o něm pochází z období starověké Číny kolem roku 220 př. n. l. Díky tradičnímu výrobnímu postupu je bohaté na proteiny a vápník. Lunter vyrobí ročně více než 310 tun tofu a pomazánek, na které využívá geneticky nemodifikovanou sóju bez éček, laktózy, lepku, konzervantů a cholesterolu. Věděli jste, že Lunter dodává tofu a rostlinné výrobky do 19 zemí Evropy?

 

BENEFITY TOFU VE ZKRATCE

ČO ZÍSKÁTE, KDYŽ BUDETE TOFU PRAVIDELNĚ ZAŘAZOVAT DO SVÉHO JÍDELNÍČKU?

  • Rychlý a jednoduchý chutný oběd, večeři nebo přílohu ke kterémukoliv jídlu podle vaší chuti.
  • Tofu je plnohodnotná netučná potravina, která zasytí. Proto se nemusíte bát dopřát si čistě rostlinný stravovací den. Pomáhá k vyváženějšímu jídelníčku a vašemu trávení umožňuje oddychnout si od každodenního jedení masa.
  • Obsahuje množství proteinů a vápníku potřebného pro lidský organismus – navíc má vápník z tofu mnohem vyšší šanci dostat se do kostí, a to díky obsahu vitaminu K a fytoestrogenů ze sóje, které zabezpečují přímé vstřebávání vápníku do kostí a zubů.
  • Jeho konzumace zlepšuje naši náladu a duševní pohodu.
  • Je vhodné pro všechny, včetně dětí, seniorů a těhotných žen.
  • Působí proti civilizačním nemocem, pomáhá při hubnutí a je vhodnou součástí jídelníčku zaměřeného na podporu vaší imunity.

NOVINKY

Tipy a triky pro udržitelný život: 1.ČÁST: Udržitelná móda a ekologická kuchyně

NOVINKY

Tofu v arašídové omáčce 🥜 To si zamiluje každý z vás 👌🏻 @maruskaveg

NOVINKY

Smoky tortillas podle @bennycristo

Jídlo sladké, nebo slané,
já jsem tofu vychytané!

trojuholnik-white