2. ČÁST: Tajemství Modrých zón: Díky jakým potravinám budete žít delší a kvalitnější život?

trojuholnik-white-1.svg

DRUHÁ MODRÁ ZÓNA: SARDÍNIE

V první části naší blogové série jsme vám představili novináře Dana Buettnera z National Geographic, který během osmi let prozkoumal 5 oblastí světa, které jsou výjimečné, a to především dlouhověkostí svých obyvatel – Modré zóny.

Postupně si spolu projdeme všech 5 Modrých zón a podíváme se společně na potraviny, které podle Danových analýz a studií mohou prodlužovat život. V minulém blogu jsme se podívali na stravování na Okinawě a dnes nás čeká druhá Modrá zóna – italská Sardínie. Tak pojďme na to!

Zdroj:unsplash

 SARDÍNIE – ITÁLIE

„Kolem roku 1990 na mezinárodní konferenci o dlouhověkosti vystoupil prakticky neznámý italský výzkumník s informací o mimořádné koncentraci staletých osob. Dr. Gianni Pes uvedl, že na Sardinii našel oblast, kde bylo téměř desetkrát více staletých, než u podobné populace ve Spojených státech,” vysvětluje Dan Buettner ve filmu Jak se dožít stovky, který je dostupný na Netflixu.

Doktor Gianni měl mapu, na které si značil výraznou koncentraci staletých osob vždy modrou tečkou. V jedné oblasti bylo tolik teček, až se z toho vytvořil jakýsi modrý flek, a takto vznikl pojem Modrá zóna. Dan navštívil tuto Modrou zónu, kterou tvoří 6 vesniček, a prozkoumal ji.

STRAVA Z MINULOSTI PRO VAŠI BUDOUCNOST 

Dan zjistil, že to, co konzumují na Sardinii dnes, se výrazně neliší od toho, co tu bylo před tisíci lety. Nahlédl do kuchyně starých žen, aby zjistil, co vaří – protože na Sardinii se už celé generace vaří stále ty samé pokrmy.

Základem stravy jsou jednoznačně těstoviny a chléb, přestože dnes jsou tyto dvě potraviny často přímo démonizovány. Avšak v tomto případě nejde jen o to, že lidé na Sardinii jedí tyto jednoduché sacharidy. Důležité je, jak jsou připravovány. Například kváskový chléb, který tu konzumují, se na rozdíl od běžného bílého chleba připravuje z kvasu z bakterií nazývaných Lactobacillus – ty snižují glykemickou zátěž této potraviny.

Zdroj: Pexels.com

“Kváskový chléb ve skutečnosti snižuje vstřebávání cukru, což vysvětluje, proč tu mají nižší míru cukrovky a tím i delší dlouhověkost. Ale hlavně tu vidíme komplexní sacharidy, jako jsou celozrnné výrobky, zelenina a fazole,” říká Dan ve filmu od Netflixu.

Zdroj: unsplash.com

Stejně tak polévka Minestrone je součástí jejich stravy již po celá staletí. Na denní bázi s ní obyvatelé Sardinie konzumují fazole, někdy těstoviny a především množství sezónní zeleniny. Ve všech ingrediencích této fantastické polévky je hojnost vlákniny, která dohlíží na zánětlivé procesy a udržuje silný imunitní systém. Minestrone konzumují každý den – a stejně jako batáty na Okinawě, strava na Sardinii je plná komplexních, tedy dobrých sacharidů.

 ABYSTE BYLI ZDRAVÍ, NEMUSÍTE ŽÍT NA SARDINII

Samozřejmě, abyste měli zdravé tělo a mysl, nemusíte přímo žít na Sardinii. Cílem dokumentu je poukázat nejen na způsob života, ale i na skladbu stravy, lidí a komunit žijících v Modrých zónách.

Dan zjistil, že k tomu, abyste byli zdraví, potřebujete jíst velké množství zeleniny a ovoce, a také komplexní sacharidy. To vše může tvořit základ vaší stravy i u nás.

Vyváženým jídelníčkem s dostatkem rostlinné stravy předejdete mnoha chorobám a pomůžete tělu fungovat správně. Ideální potravinou a pomocníkem ve snaze o zdravé stravování je také TOFU. Jeho nízký obsah tuku a nasycených mastných kyselin je zdrojem prospěšných polynenasycených omega-6 a omega-3 mastných kyselin. Více o jeho benefitech si můžete přečíst například ZDE.

 

Zdroj: Pexels.com

TOFU v kombinaci se zeleninou či ovocem, luštěninami, oříšky a semínky je výborným pomocníkem pro udržení zdravého a vyváženého jídelníčku a především vašeho zdraví. Chcete-li pro své tělo i své blízké připravovat chutná a výživná jídla, inspirujte se s našimi recepty.

NOVINKY

LUNTER Tofu bylo hlavní hvězdou školy vaření. Recept si můžete vyzkoušet i vy!

NOVINKY

BARBECUE TERIYAKI TOFU 👑💁🏽‍♂️ @bennycristo

NOVINKY

Tipy a triky pro udržitelný život: 2. ČÁST: Udržitelná domácnost a životní styl

Jídlo sladké, nebo slané,
já jsem tofu vychytané!

trojuholnik-white